Alyva – sintetinė ar mineralinė?

Alyva – sintetinė ar mineralinė?

Alyva – sintetinė ar mineralinė? suraskite euromaster servisą

Svarbiausia renkantis alyvą varikliui – vadovautis transporto priemonės gamintojo nurodymais dėl tepalo lipnumo bei kokybės. Čia pagalbą suteikia servisų darbuotojai, o transporto priemonės aptarnavimo instrukcijos arba konfigūratoriai yra prieinami alyvų gamintojų internetiniuose puslapiuose. Jeigu variklis nėra susidėvėjęs – jo našumas yra geras bei nesunaudoja ir nepraranda didelio kiekio alyvos, verta panaudoti sintetinį produktą, jeigu toks yra leidžiamas.

Iš ko susideda variklio alyva?

Mineralinė bazė

Atsiranda naftos perdirbimo proceso ir tolesnio rafinavimo metu. Atsižvelgiant į natūralią produkto kilmę, yra sunku išgauti aukštą produkto kokybę. Privalumas – žema kaina.

Sintetinė bazė

Gaunama cheminės sintezės metu. Jai būdingas geras atsparumas oksidavimui, kai temperatūra yra aukšta. Tuo tapu labai žemos temperatūros metu ji išlieka skysta.

Kiti variklio alyvos komponentai

Kiti alyvos komponentai, tai įvairūs… priedai, tarp kurių galime išskirti:

  • Plovikliai ir dispergatoriai – neleidžia susidaryti ir kaupti nuosėdoms variklyje;
  • Oksidacijos inhibitoriai ir korozijos inhibitoriai – priedai nuo susidėvėjimo, užkertantys kelią korozijos atsiradimui ant variklio elementų;
  • Lipnumo modifikatoriai – stabilizuoja lipnumą esant temperatūros pokyčiams;
  • Depresatoriai – sumažina alyvos tekėjimo temperatūrą (tepimą žemoje temperatūroje).

Naujoviškų tepimo priemonių atveju priedų kiekis – net 50% gryno produkto apimties. Paskutinu metu ypatingai populiarūs priedai yra polimerai, kurie padeda pasiekti žemą alyvos lipnumą (pvz., 0W20 klasės) išlaikant tepimo savybes.

MINERALININĖ AR SINTETINĖ ALYVA

Alyvai keliami reikalavimai naujesniems varikliams yra milžiniški. Dėl išmetamųjų teršalų standartų variklinė alyva taip pat turi būti nekenksminga aplinkai – užtikrinti žemą judėjimo atsparumą, t.y. degalų taupymą bei kuo didesnę pavaros bloko galią.

Be to, kiekvienas variklis degina nors minimalius alyvos kiekius – stūmoklio sandarinimas cilindre nėra idealus. Tai reikalauja iš alyvos kuo mažesnio pelenų kiekio, kurie galėtų patekti į atmosferą arba užkimšti katalizatorių, arba kietųjų dalelių filtrą. Automobilių gamintojai siekia naudoti mažus, bet efektyvius variklius, kurių šilumos emisija yra didžiulė, o alyvos dubens talpa vis mažesnė. Šiandien dažnai naudojamas yra turbokompresorius, kuriame guoliai sukasi 250 000 tūkst. aps./min greičiu. Visi šie reikalavimai teikia pirmenybę tik sintetinių produktų naudojimui. Tik jų naudojimo atveju galimas yra tepančiųjų priemonių pagaminimas, turinčių didelį lipnumo rodiklį, t.y. tokių, kurios yra užtektinai tirpios šalčių metu ir gerai apsaugo variklį aukštų temperatūrų metu vienu metu išlaikant mažą judesio atsparumą – dauguma naujoviškų variklių dirba ant tepalų, kurių lipnumo klasė 5W30, 0W30 ar netgi 0W20 taigi ypač vandeningų. Dar viena problema yra rida tarp keitimų – šiandien gamintojai apibrėžia ją netgi virš 30 000 km. Alyvai tai – didelis iššūkis, ji turi būti atspari oksidacijai ir produktams, patenkantiems į ją iš variklio degimo kameros, t.y. rūgštinių cheminių medžiagų ir suodžių.

alyva

Aukščiau esančiame paveiksle matomas skirtumas tarp cheminių junginių dydžiuose ir vientisume, kuris sukelia mažesnę trintį naudojant sintetinę alyvą.

Mineralinės alyvos pliusu yra ne tik žema kaina. Toks produktas neturi tokių plačių parametrų kaip jo sintetinis atitikmuo, tačiau turi privalumų ypač kalbant apie senesnius variklius. Mažesnis valančiųjų komponentų kiekis riboja susikaupusių nuosėdų variklyje skalavimą ir riboja pavojingą alyvos autobuso užsikimšimo rizika. Kitu privalumu yra geresnis mineralinės bazės bendradarbiavimas su elastomerais naudojamais sandarinant variklius, kas turi įtaką alyvos nutekėjimo apribojimui senesniuose varikliuose.